۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۳۶

هر آنچه از سند تحول قضایی باید بدانید/ ۴۶

تسهیل صدور مجوز تحقیقات و دسترسی ضابطان به اطلاعات در سند تحول

تسهیل صدور مجوز تحقیقات و دسترسی ضابطان به اطلاعات در سند تحول

هوشمندسازی صدور مجوز تحقیقات و فراهم‌سازی دسترسی اطلاعاتی برخط برای ضابطان با دستور الکترونیکی قضایی در «سامانه جامع عملکرد ضابطان»، راهکار سند تحول قضایی برای تسهیل فرآیند صدور مجوزها است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سند تحول و تعالی قوه قضائیه در مسیر تحقق چهارمین مأموریت قوه قضائیه که بر اساس قانون اساسی و تحت عنوان «کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمان و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام» مشخص شده است، دو چالش «دشواری کشف جرایم» و «ضعف در کیفیت اجرای احکام کیفری و نظارت بر امور زندانیان» را به عنوان موانع تحقق این مأموریت شناسایی کرده است.

بر اساس سند تحول قضائی، دشواری کشف جرم معلول دو عامل «استفاده غیربهینه از توان کشف جرم» و «عدم توجه لازم به بهره‌مندی از سایر ظرفیت‌های کشف جرم» است.

رفع مشکل استفاده غیربهینه از توان کشف جرم در سند تحول ذیل چهار راهبرد: «صیانت از امنیت روانی مردم در فضای مجازی» «کشف تخصصی جرم و تحصیل مشروع ادله»، «بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در فرآیند کشف جرم و هوشمندسازی آن» و «تسهیل فرآیند صدور مجوزها و دسترسی ضابطان به اطلاعات» مشخص شده است.

راهکار سند تحول برای تسهیل فرآیند صدور مجوزها و دسترسی ضابطان به اطلاعات

سند تحول و تعالی قوه قضائیه برای تسهیل فرآیند صدور مجوزها و دسترسی ضابطان به اطلاعات، در راستای رفع مشکل استفاده غیربهینه از توان کشف جرم، راهکار میان‌مدت ذیل را ارائه کرده است:

هوشمندسازی صدور مجوز تحقیقات و اقدامات ضابطان و فراهم‌سازی دسترسی اطلاعاتی برخط برای آن‌ها با دستور الکترونیکی قضائی در «سامانه جامع عملکرد ضابطان» با همکاری دستگاه‌های مسؤول.

مسؤولیت اجرای این راهکار با دادستانی کل کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و دادگستری استان‌ها و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

کد خبر 6129723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha